Våre politikere

Kandidater 2019

• Leonora S. Hjelle fra Fyllingsdalen. Leonora jobber på Løvåsen Sykehjem, på avdeling for psykiatri og rus. På fritiden liker hun å trene, og å gå turer med hunden sin i fjellet. Hennes hjertesak i valget er at de eldre i Bergen skal få en god og verdig alderdom. Hun vil kjempe for bedre bemanning i eldreomsorgen. Som hun sier selv: "Det handler om at de eldre fortjener god omsorg, at de har noen å snakke med og får god mat og drikke de siste årene i livene deres."

• Abdullahi jobber som lærer på Landås. Han er også en enormt aktiv type, og driver med mye frivillig arbeid. Han gir leksehjelp, og holder mange foredrag om barneoppdragelse og integrering, og samfunnsdeltakelse. Den viktigste saken for han i det kommende valget er å gjøre Bergen til en mer rettferdig, spesielt gjennom oppvekst-, utdanning-, bolig- og familiepolitikk. Abdullahi sier: "Jeg bor i en bydel med levekårsutfordringer, derfor vil jeg bekjempe fattigdom!"

• Pensjonist. Medlem i bystyret, medlem i komité for miljø og byutvikling.

• Dette er Øystein Hassel fra Indre Laksevåg, og han er en av våre 73 fantastiske kandidater til årets valg Øystein jobber som brukerstyrt personlig assistent, og har 5 år på sykehjem bak seg. Den viktigste saken for Øystein i det kommende valget er at fellesskapet skal stille opp for sårbare grupper som trenger det, enten det er snakk om barn som trenger hjelp fra barnevernet, personer med utviklingshemming som trenger egen bolig og jobb eller dagtilbud, eldre som trenger aktivitet eller sykehjemsplass, eller rusavhengige som trenger et helsetilbud.

• Reidar er en naturglad type som liker å fiske, matlaging og reising, og ikke minst å være med venner og familie. Hans viktigste saker i det kommende valget er å sørge for at Bergen skal bli den grønneste og mest miljøvennlige byen i Norge. Som Reidar sier selv: "Vi må ta vare på miljøet lokalt samtidig som vi jobber mot de store klimautfordringene. Jeg vil at Bergen skal være rollemodellen for byutvikling. Vi må tenke på vassdrag og grøntområder, og stå på for det biologiske mangfoldet i kommunen vår"

• Henry Berg

Dette er Henry Berg fra Bergenhus Arbeiderparti. Henry bor i sentrum, og bruker mye av tiden sin på politikk, enten det er i form av møter, skriving eller lesing. Heldigvis har han også tid til familie, venner, trening og friluftsliv! Den viktigste saken for Henry i det kommende valget er byutvikling av Bergen sentrum. Han vil at Bergen sentrum skal være et spennende sted med mange møteplasser og aktiviteter, og tenker også mye på hvordan vi tilrettelegger for syklende og gående.

• Bergen - Fylkesutvalet

• Kasserer i Fagbevegelsens Partilag Vara til Komite for Finans Kultur og Næring (KFKN) i Bergen Kommune Vara til bystyret i Bergen Kommune

• Professor emeritus ved NHH. Medlem i bystyret, medlem i komité for finans, kultur og næring.

• Espen Edvardsen bor med familien sin på Møhlenpris. Espen vil ha et godt og trygt nærmiljø og er derfor aktiv i FAU ved Møhlenpris skole. Nylig gjorde han comeback som fotballdommer - selvsagt for SK Djerv. I tillegg til gode nærmiljø, så er et samfunn med små økonomiske og sosiale forskjeller det absolutt aller viktigste for Espen. Han er selvsagt også opptatt av miljøvern, og har vært leder for Naturvernforbundet i Hordaland. Som han sier: «Klimaet trenger en ny Gerhardsen. Noen som med fasthet og rettferdighet kan lede byggingen av et fossilfritt Norge.» En typisk talemåte for Espen, som i vanligvis underviser i historie, samfunnsfag og norsk. Espen er sønn av en jernbanesveiser og en kokke i Narvik. Lukten av nyslipte bybaneskinner kan gi han kraftig hjemlengsel. Plassen rett foran kassen på nærbutikken Spilde en sen lørdag ettermiddag er nordlændingens klinkeklare favorittsted her i Bergen – hvor han har bodd siden 1994.

• Edel Erdal

• Fylkessekretær i Arbeiderpartiet. Medlem av bystyret, medlem i Komite for finans, kultur og Næring. 3 barns far, bor i Åsane, Mjølkeråen. Foruten familien så fylles dagene av politikk, seiling og båtliv! Min viktigste sak er å jobbe for å at alle skal ha like muligheter til å oppnå gode liv. Derfor er det viktig å jobbe for gode skole og oppvekstvilkår for alle barn.

• Hun er en aktiv dame som bor på Flaktveit, en av Åsanes mange perler. Hun liker å ta vare på helsen, være med barnebarna sine, rusle på tur og driver også med aquagym og yoga. Den viktigste saken Kari trekker frem før valget er å ordne trygge veier til skole, barnehage og butikk. Spesielt ved Hylkje, men også veien til Breimyra ungdomsskole.

• Dette er Rigmor Heggdal fra Laksevåg, og hun er en av våre 73 fantastiske kandidater i årets valg. Rigmor er leder i Laksevåg Arbeidersamfund, og jobber som regionsekretær i Handel og kontor. Hun er gift, har to tenåringsdøtre og har sine aller beste stunder sammen med venner og familie. Den viktigste saken for Rigmor i valget er at Bergen skal bli en mer rettferdig by, spesielt med tanke på barn og ungdoms oppvekst. Her skal ikke bydel eller størrelsen på foreldrenes lommebok ha noe å si for de mulighetene man får til barnehage, skole og fritidstilbud!

• Marita Westervik Henriksen. Marita er 20 år, og studerer psykologi ved Universitetet i Bergen. Hun bor i et koselig kollektiv i Sandviken sammen med tre gode venner. Det viktigste for Marita i det kommende valget er å jobbe knallhardt for en mer miljøvennlig og rettferdig by. Hennes hjertesak er en økt satsing på fagskolen: "Vi må oppgradere rådgivertjenesten og likestille utdanningsvalgene. Alle skal ha de samme mulighetene til å følge drømmene sine!" PS: Marita er stadig å finne på stamkafeen sin fremfor lesesalen! Du finner henne også på Det Akademiske Kvarter, hvor hun jobber som frivillig. Hvis du ikke finner henne her, er hun i byfjellene. Marita er storesøster til 5!

• Dette er Jan Hetterud,fra Bønes. Han er opptatt av miljøvern, og går mye i skog og mark. Han trives ellers best med sine barnebarn. Den viktigste saken for Jan i det kommende valget er å lage den aller beste skolen i Bergen. Som han selv sier: "Få en mindre byråkratisk skole som ser hele eleven, og har tillit til læreren". Han brenner også for å verne Bergens grønne lunger.

• Dette er Reidun Elin Johannessen fra Åsane. Hun bor på Nyborg i Åsane. Hun liker fjellturer, å være med familien, male og å høre på klassisk musikk. Den viktigste saken for Reidun til valget er at Bergen skal bli en god by å vokse opp i for barn og unge.

• Arne Jæger

• Dette er Marte Knudsen. Marte bor og studerer nå i England. Hun er opprinnelig fra Stavanger, men har valgt Bergen som byen i hennes hjerte. Marte reiser mye rundt i verden, men som hun selv sier: "Bergen vil alltid være mitt hjem!" Den viktigste saken for Marte i valget er at Bergen skal være en rettferdig og miljøvennlig by. Det aller viktigste er at alle barn i byen vår skal ha en trygg oppvekst, og de samme mulighetene til å lykkes.

• Guri Lindblad fra Fyllingsdalen. Guri bor på Bjørge, og liker å spille curling, brettspill og miniatyrspill. Hun driver også med hobbyprosjekter som strikking, hekling og maling. I det kommende valget er gode kollektivtilbud den viktigste saken for Guri. I Fyllingsdalen betyr dette at de får beholde det gode busstilbudet også etter at bybanen kommer, men også å få skaffet god dekning i Dalen der det mangler i dag.

• Dette er Jostein Nygård fra Laksevåg, Han er en 46 år gammel regnskapsfører, som stortrives i indre del av herlige Laksevåg. Den aller viktigste saken for Jostein i det kommende valget er å gjøre Bergen til en mer rettferdig by, ved å redusere forskjellene mellom folk og bydeler. Han brenner også for å gjøre nærmiljøet i Indre Laksevåg bedre.

• Mariana jobber som spesialrådgiver i helsesektoren, og har tidligere jobbet på universitetet med undervisning. Hun har to barn på snart 6 og 11 år, og liker sport, reising og lesing. Hennes viktigste sak i det kommende valget er at Bergen skal bli en mer rettferdig by. Som hun selv sier: "Som datter av en flyktning og en ung alenemor, er det viktigste for meg at vi kjemper for å beholde like muligheter for alle, uansett bakgrunn. Alle barn og ungdommer i Bergen skal ha gode muligheter for å utvikle seg, gjennom gode barnehager, skoler og fritidstilbud. Det klarer vi best i fellesskap"

• Merethe bor i Nattlandsmarken. Noe av det hun liker best er å lese og lære. Hun har alltid ett eller annet kurs på gang, og kaster seg over bøker om alle slags tema. Den viktigste saken for Merethe er at alle skal ha et rettferdig og anstendig arbeidsliv. Hun sier: "Som tillitsvalgt over mange år, både lokalt og som konserntillitsvalgt for Nordic Choice Hotels opplever jeg et tøffere arbeidsliv og en skremmende utvikling av en kynisk utnytting av arbeidstakere der profitt kommer langt foran anstendighet"

• Nestleder i Fagbevegelsens Partilag og ungdomssekretær i LO Bergen og Omland

• Aleksander stortrives både i byfjellene, i klasserommet og på bybanen. Han er nemlig både lærer og bybanefører! Den viktigste saken for Aleksander er at Bergen skal bli en mer rettferdig by å bo i: "Vi må bruke de store pengene på de store oppgavene. Vi må sørge for at barn og unge får en god oppvekst, i bygg med godt inneklima, og fortsette å bygge nye kommunale sykehjem. Det er det beste for både de ansatte og de eldre!"

• Tarje er opprinnelig fra Loddefjord. Han har to unger og en kjæreste han elsker å være med. Han liker bøker og tegneserier, fisking og friluftsliv. De viktigste sakene for Tarje i det kommende valget er at Bergen skal bli en mer rettferdig by, en mer miljø- og klimavennlig by, og at den offentlige skolen er så god som overhodet mulig.

• Marius Øvrebøe fra Fyllingsdalen. Marius er lærling, og skal bli helsefagarbeider. Han er ferdig 1. august! Han brenner for yrket sitt, men også at alle, enten det er i Bergen eller Norge, skal få god omsorg i Bergen skal få god omsorg når de trenger det. En annen viktig sak for Marius er å få fart på kulturhuset i Dalen! Det vil gjøre Fyllingsdalen til et enda mer spennende sted å bo.

Byråd

Kommunestyret