Regjeringen svikter Vestlandet

De 9600 arbeidsledige i Hordaland har grunn til å føle seg lurt, skriver gruppeleder Rune Bakervik.

original_1478643327_6819222

Denne uken kunne Stavanger Aftenblad avsløre at H/Frp-regjeringens tiltakspakke til Sør- og Vestlandet er en bløff. Regjeringen har lovet fire milliarder kroner til å bekjempe ledighet i regionen vår. I realiteten viser tallene at under halvparten av pengene går til det.

I Bergen har vi ikke sett noe til pakken regjeringen lovet i høst. Samtidig er arbeidsledigheten i Hordaland den høyeste på ti år. I følge NAV var det 2519 flere arbeidsledige i fylket vårt i januar enn for ett år siden. Det er 2519 enkeltpersoner og familier som kjenner krisen på kroppen.

«Tiltakspakken er målrettet mot områdene som nå opplever økt ledighet eller er hardest rammet», sa Erna Solberg (H) i januar. I følge avsløringene i media er opp mot 2,8 milliarder av pakken på 4 milliarder ikke øremerket til disse fylkene. Jeg heller mot å mene at statsministeren har ført Vestlandet bak lyset.

Jeg undrer meg også over hvordan Høyre mener at for eksempel mange millioner til oppussing av utleieboliger på Østlandet skal hjelpe arbeidsledige ingeniører i Hordaland. Man kan mistenke regjeringen for å bunte sammen en mengde budsjettposter de uansett ønsket seg og kalle det for en tiltakspakke for Vestlandet. Det er i beste fall uærlig.

Da finanskrisen traff oss la den rødgrønne regjeringen frem en tiltakspakke på 20 milliarder kroner. Det ble rapportert detaljert om hvor mye penger hvert fylke fikk og hvordan disse ble brukt. Veier ble bygget og skoler pusset opp. 73 prosjekter ble satt i gang bare i Bergen kommune.

Over 1400 personer var arbeidsledige i bygg- og anleggsbransjen i Hordaland i januar. 1700 var ledige i industrien. Mange av dem kunne fått jobb hvis regjeringen hadde brukt pengene riktig. Men verken skatteletter eller samferdselsprosjekter på Østlandet er redningen for dem som står uten jobb.

Dersom H/Frp-regjeringen mener at markedets usynlige hånd skal ordne opp i arbeidsledigheten alene bør de i alle fall være ærlige nok til å si det. De arbeidsledige på Vestlandet fortjener svar.

På trykk i Bergens Tidende 5. mars 2016